måndag 18 augusti 2008

rosenterapi - ROSENMETODEN -



Har börjat på rosenterapi i dag. Rosenmetoden är en djup avslappningsmetod. Det är en fysisk behandling, där handen med tryck möter kroppens muskelspänningar. Alla minnen och alla känslor sätter sig i kroppen. När jagt ill exempel har upplevt något smärtsamt och ej kunnat uttrycka min upplevelse, har den satt sig som en spänning i någon muskel. Rosenmetoden hjälper min kropp att lösa upp omedvetna spänningar och ger mig lugn och energi...







De här kan nog bli hur bra som helst, att variera vanlig terapi med detta. Mitt läge nu är att jag är heeeeeeeeeeeeelt slut. Kroppen är som spaghetti och känslan är ett lugn...de känns som om att jag är här och nu. De är de här som är så skönt med terapi, den här känslan, att de händer nått liksom. Skiter i om de gör ont eller är jobbigt, har ångest eller är deppig, de är bara så skönt med den här känslan....Att kroppen bearbetar utan att jag kan göra nått, har ingen kontroll på något...







Marion Rosen, Rosenmetodens grundare, föddes i Nürnberg, Tyskland, 1914.Under sin tonårstid gick hon i lära hos framstående personer som använde massage, andningsövningar och avspänning i samband med psykoanalys.Under kriget flydde Marion till Sverige. Här utbildade hon sig till sjukgymnast. Som 24-åring kom hon till San Fransisco och bosatte sig i Berkeley där hon under 50 år arbetade som sjukgymnast och genom sina erfarenheter utvecklade metoden.1982 höll Marion Rosen sin första kurs i Rosenmetoden i Sverige. Hon är fortfarande verksam och utvecklar kontinuerligt sin metod.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Jag vill också... Det där lär vi styra upp!

Puss och kram!

Chilenita sa...

gohjärta det låter ju härligt det där, men lite skrämmande oxå... saknar dej!

fan nu har ja inget liv!

Puss